Flow

Flow

geplaatst in: Nieuws | 0

Flow bevordert ook het subjectieve welzijn; positiviteit blijkt toe te nemen met de hoeveelheid flow die tijdens de werkdag wordt ervaren, en de afwezigheid van flow is in verband gebracht met depressie.

Flow is een subjectieve toestand die wordt gekenmerkt door onderdompeling in en betrokkenheid bij iemands huidige activiteit. Flow verbetert het leren, verhoogt de productiviteit, bevordert talent en verbetert objectieve metingen van vaardigheden.

Flow bevordert ook het subjectieve welzijn; positiviteit blijkt toe te nemen met de hoeveelheid flow die tijdens de werkdag wordt ervaren, en de afwezigheid van flow is in verband gebracht met depressie.

Wat is flow?

  • Je knapt je oude fiets op en vergeet te lunchen.
  • Je bent de schuur aan het schilderen en vergeet te drinken.
  • Je bent bezig met je werk en ineens is 17:00 uur.

Zodra je ergens helemaal in opgaat dan zit je lekker in je flow.

De wetenschap

Flow zorgt voor motivatie, inspiratie en betrokkenheid, het zou dus mooi zijn wanneer je de ingrediënten kent die hiervoor zorgen. Nu even goed opletten!

Wetenschappers hebben een wiskundige formule bedacht die deze staat van flow weergeeft, die mogelijk in alles kan worden toegepast, van het ontwikkelen van kunstmatige intelligentie in machines tot persoonlijke coaching voor mensen.

“Onze theorie zegt dat hoe informatiever een middel is, hoe meer flow iemand zal ervaren tijdens het uitvoeren ervan”, zegt sociaal psycholoog David Melnikoff van de Northeastern University in Massachusetts. Link naar onderzoek

Stephen Covey had hier al een beeld bij door een van zijn 7 habits: begin met het eind in gedachten.

Er zijn drie variabelen in deze formule: M (het middel, de activiteit die tot een doel moet leiden), E (het eindpunt, de uitkomst) en I (de informatie, de mate waarin de activiteit de onzekerheid wegneemt om het doel te bereiken).

Samengevat ziet dat eruit als I(M;E). De onderzoekers zeggen dat onze flow maximaal is wanneer de wederzijdse informatie die we hebben over hoe de middelen de doelen zullen beïnvloeden het grootst is – met andere woorden, wanneer we meer weten over hoe onze acties onze doelen zullen beïnvloeden.

Een voorbeeld

Stel dat je af wilt vallen en dat wil je bereiken door hard te lopen. Dan helpt het als je precies weet hoeveel je moet hardlopen om 1 kilo af te vallen. Je zult dan meer betrokken zijn bij de activiteit en eerder in de flow komen, aldus de psychologen.

Uit dit onderzoek blijkt dat wanneer je duidelijke doelen stelt met meetbare acties je prettiger werkt, betrokkenheid voelt, gemotiveerd ben en dat je in je flow komt.

Doe er je voordeel mee!

CareerTracker gebruikt hier o.a. de OKR methode voor.